"A Tetovált lány és a skandináv krimik után az északi gasztronómia is világot hódít. "

lorem iposum dolor

Praesent suscipit aliquam urna. Praesent et velit lorem. Fusce id ligula odio. Aenean feugiat ante ut sapien fermentum mollis.
rendben
 
 

A vikingek a spájzban vannak

A Tetovált lány és a skandináv krimik után az északi gasztronómia is világot hódít.

Korábban popzenét exportáltak, majd átvették az uralmat a krimiirodalom bestsellerlistáinak élén. Most megmutatják, milyen finom a moszat, és hányféle változata van az egyszerű vajas kenyérnek – végtelen.

 


Van, aki szerint az Ikea fáradt bútorvásárlóinak kínált kedvező árú húsgombóc-barnaszósz-vörös áfonya menüje tehet róla, hogy a figyelem a skandináv élelmiszerek felé fordult. Ám valószínűbbnek tűnik, hogy a világ legjobbjainak tartott El Bullíval és Fat Duckkal együtt emlegetett koppenhágai Noma sikere emelte ki a gasztronómiai térképen Észak-Európát. Mindenesetre még el sem siratták a tavaly júliusban bezárt legendás El Bullít, amikor a gasztrosajtó már a trónörököst éltette, a kulináris zarándoklatok új célpontját. A Nomát a brit Restaurant Magazine 806 nemzetközi szakember véleménye alapján a világ legjobbjának választotta, akárcsak a San Pellegrino, az ásványvízéről ismert olasz cég éves felmérése, amelyet étteremkritikusok, -tulajdonosok és szakmabeliek ítéletére alapoznak.


A molekuláris gasztronómia halott – zengtek a cikkek –, éljen a skandináv konyha! A változás látványos volt: a vegyi laborra emlékeztető modern technológiai eljárásokat háttérbe szorította a füstölés, szárítás, savanyítás, sütés és erjesztés, a libamájat leváltották a gumós zöldségek, erdei bogyók, mezei gyógynövények, mindez kócos leveleken vagy épp gallyakból rakott fészken elhelyezve. Semmi geometrikus rend vagy szigorú szimmetria – bár ezt a Norma két frontembere, René Redzepi és Claus Meyer New Nordic Cuisine Manifestója nem tartalmazza. A konyhaművészet „tisztasága, frissessége, egyszerűsége és etikussága” mellett kötelezték el magukat. Bár az „új északi konyha” elnevezés helyett sokan jobban szeretik az „autentikus gasztronómia” címkét, a lényeg ugyanaz: a menü helyi termesztésű, szezonális alapanyagokra épül, egyszerre földközeli és kifinomult, ősi és mai, játékos és komoly. 


2004 után a dán konyhafőnökök elutasították az importot – még a fokhagymát és az olívaolajat is –, és felfedezőkörútra indultak a környék erdeibe, tengerpartjaira. A Nordic Food Labet azért hozták létre, hogy megtalálja a legizgalmasabb eredeti alapanyagokat és ízeket, így népszerűsítik a hínár és a sajt kombinációját, a nyírfateát és számtalan elfeledett fűszernövényt. A szénahamu például régi dán fűszer: ízében a pattogatott kukoricára emlékeztet, jól megy a tojáshoz, de a királyrákhoz is.


Mintha visszafordították volna a gasztronómia óráját, de ez nem jelenti azt, hogy az éttermek csak rénszarvassültet kínálnak répával és káposztával, vagy kapros lazacot főtt krumplival. A mai ember szájízének megfelelő fogásokat tálalnak fel, s az élvezeti szempont ugyanannyira fontos, mint a kreativitás: Redzepi két évig a földben érlelt, kecskevajban sült répája „ehető földben” tálalva nagy siker, akárcsak a smørrebrød, vagyis a vajas kenyér, bár ennél sokkal többről van szó, a rozskenyér szeletre pácolt hal, kolbász, rák, zöldség, krumpli és saláta is ráfér, végtelen kombinációban. 

 

A mozgalmat közvetve támogatják a skandináv kormányok, amelyek reménykednek a gasztroturizmus fellendülésében – csak Koppenhágában, az alig több mint félmilliós dán fővárosban 14 Michelin-csillagos étterem van –, és hogy a helyi élelmiszerek kereslete gazdagítja a vidék termelőit.

DÁN ÍZEK
Redzepi két évig a földben érlelt, kecskevajban sült répája „ehető földben” tálalva nagy siker, akárcsak a smørrebrød, vagyis a vajas kenyér: a rozskenyér szeletre pácolt hal, kolbász, rák, zöldség, krumpli és saláta is ráfér, végtelen kombinációban.
A svéd kormány vidékfejlesztési programja korábban 35 milliárd koronát fektetett a vidéki turizmus, a mezőgazdasági termékek előállításának és kereskedelmének támogatására. Dániában – ahol elsőként hoztak kormányrendeletet az organikus élelmiszerek szabályozására, ellenőrzésére, és Európában a legtöbbet költik organikus táplálékra: a német fejenkénti 71, vagy az osztrák 104 euróval szemben egy dán 139 eurót költ rá – egyre több iskolai menzán helyi bioélelmiszerből főznek a gyerekeknek. Sőt a koppenhágai egyetem élettudományi tanszéke kutatást végez, hogy kiderítse, a helyben termelt élelmiszerekből készült ételek milyen mértékben növelik a diákok koncentrációs készségét és tanulmányi eredményeit.


„Az új északi konyha nem elitista, belterjes, gasztrofetisiszta mozgalom. Nyitott, demokratikus és bárki számára elérhető” – nyilatkozta Claus Meyer. 2011 őszén egy börtönben az ország legkeményebb bűnözői közül húszat fogott be főzőtanfolyamra, akik a zöldséget is maguk nevelték. Zárásként pop-up éttermet nyitottak a börtönben. Akárcsak Meyer, Redzepi és északi séftársai is azt vallják, hogy mára megváltozott a séfek, a konyhaművészet szerepe, a felelősségük több mint hogy a tűzhely mellett állva alkossanak. Lehetőségük van rá, sőt kötelességük informálni a nyilvánosságot. A recepten kívül a séfnek oda kell figyelnie a kulináris hagyományokra, a helyi növényvilágra és a fenntarthatóságra. Bár nem értékeli túl magát, Redzepi úgy látja, kapcsolat van a jó étel és egy jobb világ között. A dánok mindenesetre már lelkesek: miután a Noma saját, házi sörét kínálta, tömegesen ráálltak a házi nyírfasör-erjesztésre, és egy iPhone alkalmazásnak hála nemcsak lefényképezhetik és megoszthatják a vadonban talált növények lelőhelyeit, de recepteket kapnak hozzá.

 

A kulináris trendekre nyitott britek gyorsan rákaptak az északi ízekre. Nemcsak étteremben kóstolhatják meg, de több áruházlánc is előrukkolt a fahéjas csigából, áfonyalekvárból és gravadlaksból – kaporral pácolt lazac – álló termékvonalával. 2010-ben 290 millió font értékben importáltak svéd ételt, italt, a norvég import az öt évvel ezelőttihez képest 18 százalékkal nőtt. 


A népszerűség egyik magyarázata a friss és egészséges alapanyagok. A halban, zöldségben, tejtermékekben gazdag étrend egyszerűséget és természetességet sugall, amelyet az adalékanyagoktól és ízfokozóktól elzsibbadt ízlelőbimbók és ökoaszkéták hálásan üdvözölnek. 

EGYSZERŰEN SKANDINÁV
Az emberek az eredetiséget keresik, a skandináv étrend és dizájn pedig egyszerű, tetszetős, otthonosságot és örömet áraszt.
Ezen kívül a skandináv kulturális befolyásnak is jelentőséget tulajdonítanak: a Tetovált lány, a skandináv krimik sikere mellett az intelligens és izgalmas, zord dán televíziósorozatok, a Borgen és a The Killing üdítő változatosságot jelentenek nap-tengerpart-homok trióhoz szoktatott nézőknek. 


A BBC-nek nyilatkozó Jeremy Baker, a tekintélyes ESCP Europe üzleti iskola professzora szerint a puritanizmus az ok: a válság miatt visszafogott a fogyasztás, nem tehetjük meg, hogy felvágjunk. „Az emberek az eredetiséget keresik, a skandináv étrend és dizájn pedig egyszerű, tetszetős, otthonosságot és örömet áraszt.” Hozzáteszi: az olasszal vagy franciával szemben a skandináv niche kulinária marad, amelynek csak kiemelt elemei – kenyér, bodza, lazac – válnak népszerűvé, így például a lúgban érlelt halból, a Lutefiskből nem lesz közönségkedvenc, ahogy a nagyon erős dán medvecukorból sem. Ráadásul míg az emberek könnyen azonosulnak a mediterrán életmóddal, ez nem mondható el a skandinávról. Kár, mert a Gallup globális boldogságindexét Dánia vezeti. 

Iván Viktória Iván Viktória cikke 2010. június
címkék:
Táplálkozás
Lepje meg üzleti partnereit, családtagjait egy különleges, személyre szóló ajándékkal.